HOE MEN CUSTUMEERD IN YPREAMBACHT TE BEDINCGHENE DIE HOGHE
FEITEN BEHORENDE TEN VONNESSE VAN DEN MANNEN ZULK ALS MOORDAET,
VREDEBRAKE ENDE ANDRE
Ed. J. Monballyu
in: Handelingen van het Genootschap voor Geschiedenis Gesticht
onder de benaming Societé d'émulation te Brugge, 114 (1977), 143-153.
.
p. 149
[l] Eerst als
die heere een bezouc zitten wille van vredebraken, van moordaden of van andren
hoghen
p. 150
feiten, zo
moet de heere de mannen alvoren informeren datter feit es, ende dat feit
kennelijc ghedaen, men wijst dbezouc te ghebiedene up eenen zondach sheeren
aysemente met eenen bailiu ende IJ mannen van den hove of meer in de
prochijekerke daer tfeit gheviel ende in de IJ naeste prochijen, dbezouc te
sittene van den daghe dat men de daghinghe doet in derden daghe ter stede daer
tfeit gheviel of harde ghehende, ende daer daech men alle die lieden man of den
XV jaren oud ende daer boven om ten bezouke te commene ende daer te doene, mits
dat de bailiu dat prouvet inwaer te doene met den goeden lieden van den drien
prochijen.
[2] Als men
bezouc besit van verdebraken, so es men sculdich te vraghene den vrienden omme
deerste feit, daernaer omme tlaeste, ende of tlaetste toecommen es omme
toocoysoen van den eersten, ende tusschen beeden den feiten partien ver scheden
ziinde te minste XL voeten. Eist dat IJ goede sou fisante lieden dit orconden,
so es de verdebrake inwaer ghedaen, emmer wel merkende wat lieden het ziin, bij
daghe van ziene van hoorne, ende bij nachte van gheruchten ; ende van horen
segghene, daerof behoort drie of meer tfeit vor seit te verclaersene.
[3] Als int
vorseide bezouc hiemen bedraghen es van verdebra ken, moorden of ander saken,
faite, de clagher, mits datter een es, dinct danne te tijt. Ooc so wint
meneghenen of voor de mannen, ende diere bedraghen es wijs men te daghene up
eenen zondach in de prochijekerke daer tfeit gheviel van den zondaghe in derden
daghe als up zinen derden dach van vredebraken, ende van zinen live nomende hem
hof ende stede waer hij commen mach tsinen wetteliken daghe. Die dag-
p. 151
hinghe doet
men met eenen bailiu ende met IJ mannen van den hove of meer, ende derden valt
altoos sdisendaghes naer den Ypp[er]schen. Sowaer lijf of gront ancleeft, die dach
hout men altoos tYpre te zale, ende maectene elken daer.
[4] Des
disendaghes so verhaelt de bailiu dbedrach ende hoe de daghinghe ghedaen es.
Danne wijs men de daghinghe kennelijc te doene, die kenlijchede doen met IJ
mannen diere over waren. Men heeschtene voort eene waerven ende danne wis menne
te banne, ende derdewaert voortheesschen anderwaerf te beidene kennelijc te
makene dat porten open ziin ende brugghen neder, ende voordheesschen ende
gheven vry wech ende gheleede van allen zaken zonder van dien, ende daerof
presenteeren wet te doene te segghene van den mannen. Danne heesch menne derde
waerven voord en daernaer verbeit men tijt ende wile. Danne wisen de mannen
omme bedi dat prieme, tsiertsen, middach, noene ende de meeste heelt van den daghe
leden es, dat tijt ende wile van den daghe ver leden es. Danne wiis menne
achtervolcht, verwonnen van zinen eersten derden daghe van vrebraken, ende
menne eer daechtene daer ter stede van dien daghe in derden daghe van
vredebraken; die derde dach valt sdonde[r]sdaghes.
[5]
Sdonderdaghes so verwint men den selven met alle den mani icghen, vonnessen,
voortheesschen, beiden als boven ver claerst tote men wijst te verbeidene tijt
ende wile. Danne verbeiden de mannen so langhe dat de zonne ondergaat, bed
nacht
p. 152
es dan dach,
ende als de bailiu maend of hij tijt ende wile wel verbeit heeft, de manne
segghen: Bailiu behouden uwer manicghen wij zien ende merken dat so verne an
den nacht ghegaen es, dat de dach zine leden verloren heeft ende es bet nacht
dan dach ende ziin onmoghende van vonnes sen te wisene, nemaer wanneer ghi ons
in hove doet ende betoghet dat bet dach zij dan nacht ende dat de dach den
nacht verwonnen heeft, wij zullen goede vonnessen wisen ende doen dat wij
sculdich ziin te doene ende thof blijft open staende al den nacht tote
sandersdaghes ende dats sondaechs».
[6]
Sondachnuctins, de zonne up ziinde, de manne vergadert int hof, de bailiu
verclaert al tghedinghe datter of leden es ende maent of hij de mannen wel in
tiden in hove ghedaen heeft, ende betoocht den dach ende begheert de
contumacie. De manne wisen den beclaechden gheachterhaelt ende verwon nen van
zinen utersten wettelike derden daghen van vrede braken, ende daernaer ten
versouken van den bailiu men wystene te bannene daer ter stede van vredebraken
eweliken uten lande van Vlaendre up ziin hooft, ende dat men dien ban
pueplieren zal te Ternints tYpre ter Maerct boven den Wissele ende in de
prochijekercke daer tfeit gheviel met eenen bailiu ende met IJ mannen of meer.
Heeft hij leen of erve, dat die
p. 153
lichghe ende
aplakiere an sgraven dommeyne in meersinghen van zinen andren goede ; heeft hij
cateile dat men die te sgraven tafel ende tsire dwale in meerzinghen van sinen
andren cateilen.
[7] Dese
feiten die behoren ten vonnessen van den mannen naer de costume vorseit dats
moord, roof, brantstichten, vrau wencracht, tfule, ooc andre diere ute spruten,
daerof de iusticie behoord twiel, de brant, ende dandre feiten ziin ghegheven
te berechten over schepenen, ja die behoren te schepenenvonnessen dat elc wel
weten mach wat schepenen daer vermoghen : LX lib. parisis, de galghe, buten
vryen steden van wette.